sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

ĆWICZYMY SŁUCH :)

 

Słuch to wrażliwość na fale dźwiękowe pobudzające narząd słuchu, czyli ucho. Słuch pozwala nam komunikować się z innymi ludźmi. Wyróżniamy następujące rodzaje słuchu: 

- muzyczny – wyczucie rytmu, prozodii, natężenia dźwięku oraz wysokość tonu. 

- fizyczny – wrażliwość na fale dźwiękowe, odpowiada za słyszenie dźwięków z otoczenia. Słuch fizyczny przyczynia się do kształtowania słuchu muzycznego oraz fonemowego. 

- fonemowy – analizuje i różnicuje dźwięki mowy. Odpowiada za dostrzeganie różnic między podobnymi głoskami na przykład: p-b, k-g. 

Na zajęciach logopedycznych nasze dzieci również różnicują głoski w wyrazach. Doskonalimy słuch fonemowy.  

B.D.

Czytaj więcej: ĆWICZYMY SŁUCH :)

ZABAWY Z BAŃKAMI

 

Banki mydlane to nie tylko świetna zabawa. To jedno z lepszych ćwiczeń logopedycznych. Równomierne wydmuchiwanie powietrza z płuc i tworzenie charakterystycznego „dzióbka” wspierają prawidłowy rozwój aparatu mowy :)

B.D.

Czytaj więcej: ZABAWY Z BAŃKAMI

ŚWIĄTECZNE ZAJĘCIA Z LOGOPEDII

 

W ostatnim czasie na zajęciach logopedycznych towarzyszyły nam pisanki, zajączki, baranki. Dzieci ćwiczyły pionizację języka, która jest niezbędna do prawidłowego oddychania, połykania oraz dla prawidłowej artykulacji. Wykonywała ćwiczenia wzmacniania aparatu mowy.  Wydłużaliśmy fazę wydechu.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: ŚWIĄTECZNE ZAJĘCIA Z LOGOPEDII

JAK PRAWIDŁOWO ODDYCHAĆ?

 

Drogi rodzicu, czy wiesz, że:

- oddychanie buzią naraża dziecko na powracające infekcje górnych dróg oddechowych

- nieprawidłowy tor oddechowy może przyczyniać się do zniekształcenia podniebienia oraz wad wymowy

- kiedy dziecko oddycha buzią – chrapie i mogą występować bezdechy co może przełożyć się na gorsze dotlenianie mózgu

- ciągle otwarta buzia zaburza rozwój i pracę stawów skroniowo- żuchwowych

- gdy dziecko śpi z otwartą buzią, język napiera na zęby, a to prowadzi do zniekształceń zgryzu

- gdy dziecko oddycha buzią, język pracuje nieprawidłowo podczas połykania i spoczynku.

Prawidłowe oddychanie to oddychanie nosem.

Podczas zajęć logopedycznych nasze przedszkolaki i uczniowie uczą się prawidłowego toru oddechowego. Zwiększają siłę oraz wytrzymałość mięśni oddechowych.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: JAK PRAWIDŁOWO ODDYCHAĆ?

LOGOPEDIA NA WESOŁO

 

W tym tygodniu podczas zajęć logopedycznych towarzyszył mam pączek. Dzieci wykonywały ćwiczenia artykulacyjne, kształtowały prawidłowy wzorzec fonetyczny głosek z pomocą ciasteczkowego potworka i pączków.  Zabawa z latarką wzbudziła dużą ciekawość. Dodatkowo przedłużanie dzieci robimy od ręki, na cuda trzeba zaczekać:)

Beata Dębowska

Czytaj więcej: LOGOPEDIA NA WESOŁO

INTEGRACJA SENSORYCZNA W LOGOPEDII

Czy wiesz, że prawidłowy rozwój mowy zawsze poprzedzony jest kształtowaniem się umiejętności ogólnorozwojowych?

Dlatego też podczas zajęć logopedycznych wykorzystujemy elementy metody Integracji Sensorycznej. W ten sposób wspieramy oraz urozmaicamy długotrwały proces terapeutyczny. Wykorzystywane elementy ćwiczeń Integracji Sensorycznej wykonywane podczas zajęć logopedycznych, usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, regulują napięcie mięśniowe aparatu artykulacyjnego, kształtują poczucie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej.

W zaburzeniach różnych obszarów integracji sensorycznej może występować zaburzenie mowy oraz komunikacji. Najczęściej mamy dotyczenia z:

- zakłóconym przetwarzaniem informacji słuchowej

- dużą męczliwością mięśni artykulatorów

- trudności w koordynacji oddychania, przełykania śliny i mówienia

- trudności z artykulacją (zwłaszcza w zakresie kinestezji artykulacyjnej)

- trudności z przełożeniem polecenia słownego na celowe działania

- skróconą koncentrację wzrokową i słuchową

- wybiórczość pokarmową

- trudności w przestrzeganiu naprzemienności komunikacji.

My również na naszych zajęciach logopedycznych korzystamy z sali sensorycznej

Beata Dębowska

Czytaj więcej: INTEGRACJA SENSORYCZNA W LOGOPEDII

LOGOPEDIA W KOSMOSIE

 

Nasze przedszkolaki podczas zajęć logopedycznych przerabiały temat kosmosu. Dzieci usprawniały mięśnie warg oraz języka zgodnie z wybraną planetą oraz wypełniając ufoludka. Podczas ćwiczeń prawidłowej artykulacji wykonywały oraz odpowiednio dopasowywały układ aparatu mowy do obrazka kosmonauty.

Beata Dębowska

Czytaj więcej: LOGOPEDIA W KOSMOSIE