sp16@sp16.siemianowice.pl
ul. Szymanowskiego 11
41-103 Siemianowice Śląskie
Telefon  32 220 14 80

Nasza Świetlica zaprasza od 6:30 do 16:30

tel. kontaktowy: 519 670 057 

 

UNIWERSYTET DZIECI - MALI DETEKTYWI

Od drugiego semestru rozpoczęliśmy  drugi ogólnopolski projekt  Uniwersytetu Dzieci – Lekcje z klasą – „Mali detektywi – Jakie tajemnice kryje świat wokół nas?”

Podczas zajęć  dzieci będą poznawać w konwencji detektywistycznej tajniki matematyki, przyrody czy informatyki . Dzięki temu będą rozwijać myślenie analityczne i kreatywne, koncentrację oraz umiejętność  współpracy.

Na pierwszych zajęciach dzieci próbowały dowiedzieć się – „Czy można szybciej się uczyć”, dzięki temu poznały jak zbudowany jest mózg ludzki , jakie struktury wchodzą w jego skład.  Poznały pojęcie koncentracja oraz co może powodować że nie potrafią się skoncentrować.

Wspólnie w zabawie  wykonywały sieć neuronów, brały udział w ćwiczeniach przekraczające linię środkową ciała, wykonywały ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, słoń, rysowanie oburącz. Dzieci były bardzo aktywne, chętnie dzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem.                 

 

Czytaj więcej: UNIWERSYTET DZIECI - MALI DETEKTYWI

MROŹNA KRAINA

Na korytarzu szkolnym pojawiła się nowa gazetka Świetlików, a na niej troszeczkę zapomniane zwierzęta z bardzo zimowych terenów, morsy, pingwiny, lisy arktyczne a wśród nich polskie bałwany.

Czytaj więcej: MROŹNA KRAINA

UNIWERSYTET DZIECI ZAKOŃCZENIE

Ostatnie już zajęcia z cyklu „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”, które odbywały się w ramach projektu Uniwersytet Dzieci, dotyczyły zagadnień związanych z grupami społecznymi.  

Najpierw uczestnicy zajęć dowiedzieli się, co oznacza pojęcie „grupa społeczna”, poznali role, jakie można w takiej grupie pełnić oraz zastanawiali się, dlaczego ludzie dążą do tego, aby być razem. 

W trakcie zajęć nie zabrakło zabawy. Tym razem dzieci zostały podzielone na dwie grupy i miały za zadanie przejść do wyznaczonego celu w sali nie dotykając podłogi. Jedyną rzeczą, która mogła im pomóc w tej przeprawie, była kartka papieru w ręce każdego uczestnika zabawy. Poprzez współpracę w grupie udało im się ułożyć z kartek most i po nim przejść. Sposoby na budowę tego specyficznego mostu były różne, ale cel został osiągnięty. Dzieci zrozumiały, że są sytuacje, kiedy nie jesteśmy w stanie wykonać jakiegoś zadania sami. Tylko działanie w grupie, w której każdy jest ważny, daje nam większe możliwości. 

Kolejna zabawa polegała na wypisaniu na każdym paluszku pierwszych liter członków rodziny. Dzieci szybko zorientowały się, że dla nikogo nie może zabraknąć miejsca, gdyż każdy jest ważny. Członkowie rodziny pełnią przecież w tej grupie społecznej różne role, a rodzina nie byłaby taka sama, gdyby kogoś w niej zabrakło. 

Serdeczne podziękowania dla wszystkich dzieci, które uczestniczyły w projekcie. Zawsze można było liczyć na Waszą aktywność i zaangażowanie. Byliście wspaniali. Przyjemnością była współpraca z Wami.

 

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Dziś dzień Babci - nie psocimy, tylko dobrze Ci życzymy.

Ty wybronisz nas od draki, bośmy małe rozrabiaki.

Całujemy Cię serdecznie, żyj nam Babciu długowiecznie.

 

Kochany Dziadku,

zacznę zwyczajnie: że z Tobą w domu jest bardzo fajnie!

I w deszczu, i w słotę, w smutku, w radości,

wspierasz i uczysz życia w miłości.

Dzisiaj za wszystko chcę Ci dziękować,

skromny bukiecik kwiatów podarować.

 

Wszystkim Babciom i dziadkom składamy najserdeczniejsze życzenia

Świetliki 

UNIWERSYTET DZIECI

Tuż po feriach wznowiliśmy zajęcia dla uczestników projektu Uniwersytet Dzieci. Na początek uczniowie poznali nową postać – pacynkę Zająca Poziomkę. Ich zadaniem było opowiedzieć, jakie emocje odczuwa Zajączek, a następnie uzasadnić swoją opinię. Po kilku wypowiedziach stało się jasne, że emocje, które pojawiają się u człowieka, zawsze mają swoją przyczynę, a to jak się czujemy zależy od nas samych.

Następnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jak wydobywa się emocje poprzez sztukę? Dzieci obejrzały filmik, gdzie na podstawie krótkich scenek musiały odgadnąć emocje towarzyszące tancerce. Bacznie obserwowały jej mowę ciała oraz mimikę. Zadanie udało się wykonać bezbłędnie, mimo że nie było łatwe.  

W drugiej części zajęć wydobywaliśmy emocje poprzez prace plastyczne. Dzieci dobierały kolory oraz rodzaje kreski, aby przedstawić w sposób abstrakcyjny złość, radość, strach, smutek. Potem omówiliśmy powstałe prace i szukaliśmy podobieństw oraz różnic między nimi. 

Podczas podsumowania zajęć nie sposób było nie wspomnieć o muzyce, dzięki której również przeżywamy i wydobywamy emocje - zarówno słuchając różnych utworów muzycznych, jak i grając na instrumentach. Ważne, aby pamiętać, że emocje nie powinny być przez nas tłumione, a wydobywane na zewnątrz.

Czytaj więcej: UNIWERSYTET DZIECI